torsdag den 27. januar 2011

Guf fra Schwa.dk


Ruben Schachtenhaufen har en blog om fonetik og fonologi. Det er levende og begavet formidling med personligt nærvær om spændende emner, navngivet efter den neutrale vokallyd i IPA-systemet (International Phonetic Association).
Nedenfor bringes link til nogle af de mange spændende artikler, som ofte berører emner med fælles interesser med denne lydblog.

Da jeg startede med at læse lingvistik var noget af det første fik at vide at der ikke er nogen sammenhæng mellem et ords udtryk og dets betydning. Det lærer man sikkert stadigvæk. Vi kan ikke regne...

Her er et interessant eksperiment i lydopfattelse. Det skal lige siges at eksperimentet virker bedst hvis der er lidt støj omkring en. Se videoen nedenfor. Hvad siger manden? Se videoen igen, men denne gang med lukkede øjne. Hvad siger han …

Som jeg var inde på i mit indlæg om fonæstemer, kan man indimellem støde på nogle besynderlige sammenhænge mellem lyd og betydning. Umiddelbart betyder lyde jo ikke noget i sig selv. Ordet fisk er...
Lydbølger visualiseret med ild ə Denne her film er jeg nødt til at dele. Jamie og Adam fra Mythbusters (som jeg holder meget af) bruger ild (som jeg holder meget af) til at visualisere lydbølger (som jeg holder meget af). Og så er det ikke mindst spøjst at de gør det med en anordning der hedder Ruben’s Tube. Kosmisk.
Her er et interessant eksperiment i lydopfattelse. Det skal lige siges at eksperimentet virker bedst hvis der er lidt støj omkring en. Se videoen nedenfor. Hvad siger manden? Se videoen igen, men denne gang med lukkede øjne. Hvad siger han nu? Rent faktisk er det en lydoptagelse af “bah-bah” der er lagt over en videooptagelse af “dah-dah”. [...]

Verdens dybeste stemme? ə
Jeg stødte på en video om sangeren Timothy Storms, som angiveligt har verdensrekorden for dybeste stemme – han skulle kunne brumme helt ned til 8 Hz. Umiddelbart er der dog flere absurde påstande i...

Verdens lyseste stemme ə
For nogle dage siden skrev jeg om verdens dybeste stemme, så lad os lige tage tage et lyt på verdens lyseste stemmer også. Ifølge Guinness’ rekordbog tilhører verdens lyseste mandestemme den...

Vil du se min smukke glottis? ə
D. 11 april blev der afholdt Stemmens Dag i Rundetårn. Her præsenterede folk med vidt forskellige baggrunde – sangere, talepædagoger, mediologer, retorikere og fonetikere – hver deres vinkel på hvad...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar